‘Les coses bones de la vida’: una minisèrie sobre l'acció comunitària

Amb ‘Les coses bones de la vida’ coneixerem, al llarg de cinc capítols, els efectes i els canvis que han suposat l’acció comunitària i l’enxarxament amb entitats i equipaments de proximitat del seu barri, per diverses veïnes i veïns de la ciutat de Barcelona.

“Quan vaig arribar al Besòs, jo estava molt sola i trista, i necessitava suport, xerrar amb algú. Cinc anys més tard, ja ho veus, estic totalment implicada en la dinàmica comunitària del barri: participo en un munt d’espais, entre els quals la Taula de Convivència i la Colla Gegantera, de la qual soc la presidenta. Jo ja no soc només jo, ara soc moltes parts del barri.”

Amb aquetes paraules es presenta la Yolanda al segon capítol de ‘Les coses bones de la vida’. Ella, com d’altres persones que anirem coneixent al llarg dels cinc capítols, ens parla del seu recorregut personal pels espais comunitaris del Besòs i de com aquesta experiència li ha canviat la mirada sobre diverses coses però també la pròpia identitat.

Què és ‘Les coses bones de la vida’?

‘Les coses bones de la vida’ és una minisèrie sobre l’acció comunitària a Barcelona que s’està produïnt des de la Direcció del Servei d’Acció Comunitària de l’Ajuntament de Barcelona i amb la cooperativa Quepo, realitzant-la.

La sèrie és un exercici de valorització i pedagogia sobre l’acció comunitària, d’allò que n’és transformador, de les seves dinàmiques, d’allò col·lectiu, social, polític, divers, veïnal que la caracteritza. Amb tot, ‘Les coses bones de la vida’ no té un to divulgador, ni vol ser un retrat exhaustiu de tots els seus protagonistes i actors. El que fa la sèrie és mostrar, en cinc capítols, l’acció comunitària des del prisma de la vida quotidiana al barri, així com també l’enxarxament amb entitats, amb equipaments de proximitat, amb Plans de Desenvolupament Comunitaris.

Amb ‘Les coses bones de la vida’ entenem que plaers tan senzills com divertir-se, treballar la terra, cuinar, dissenyar i cosir vestits, reunir-se entorn de taules comunitàries i, també, organitzar-se i fer front juntes a les adversitats i a les injustícies, suposen també l’assoliment de tot un teixit de veïnes i veïns, de col·lectius i professionals compromesos i amb ganes de donar valor a la vida en comú, construir els barris i la ciutat juntes, comunitàriament.

“Trobar-nos bé” (cap.1): una mirada a la salut comunitària des del Poblenou.

“Formar part” (cap. 2): partint de la mirada de dones diverses al barri del Besòs, comprenem com la participació canvia la pròpia vida, i augmenta el sentit de pertinença al barri.

“Els fruits que fem créixer” (cap. 3): des dels horts comunitaris de Porta, veiem com la natura, els cicles de la cura, i el menjar ens fan recuperar un sentit de vida digna i plena a la ciutat.

“Arribar a casa” (cap. 4): explorem el sentit de la vida quotidiana recuperada gràcies als moviments i entitats implicats en la vivenda.

“L’alegria” (cap. 5): l’articulació de l’alegria a nivell de barri mitjançant la construcció col·lectiva del Carnaval a Roquetes, on 500 persones desfilen amb la mateixa disfressa, teixida comunitàriament.

Primer capítol: “Trobar-nos bé”

El primer capítol de la sèrie s’aproxima a la visió de la salut al barri del Poblenou.

Una salut, però, entesa en un sentit molt ampli. Perquè, què és la salut? La salut és trobar-nos bé, estar actives, trobar-nos amb gent, passar-ho bé i comprometre’ns. Tots aquests apunts els descobrirem gràcies a les veus de la Nélida, el Xavi, la Bàrbara i la Susanna. Les seves vivències ens dibuixen un camí en el que hi trobarem també la feina de moltes entitats i col·lectius, articulats entorn d’“Apropem-nos”, el pla comunitari del Poblenou.

Podeu accedir al reportatge que acompanya aquest primer capítol a través d’aquest enllaç.

Durant els pròxims mesos, anirem presentant-vos els altres quatre capítols de la sèrie. Estigueu ben atentes al nostre web i les xarxes socials de l’Associa’t!

Les coses bones de la vida