Fem sinergia! 1ª Trobada per construir sinergies entre entitats de cara a l'Associa't a la Festa

El dimarts 19 de març (ja fa un munt de dies!) vam trobar-nos unes quantes entitats, per escalfar motors per a la Festa, inspirar-nos juntes, pensar les activitats que volem fer de cara a l’Associa’t a la Festa, i trobar maneres per fer les nostres activitats de forma coordinada, en sinergia.

Fer l'activitat juntes ens pot ajudar tant a transmetre d'una forma més potent el missatge de la nostra associació, com el missatge de la xarxa associativa cap a la ciutat, els seus veïns i veïnes.

Així que vam fer una sessió on vam inspirar-nos en diferents camins:

Àmbits temàtics

És veritat que hi ha una gran diversitat de temes que treballem les associacions. Però també és veritat que les associacions, d'alguna manera, sempre tenim alguna o altra interacció amb grans temes socials que ens envolten. Vam fer una reflexió (al principi a tothom li costava, però al final van sortir idees boníssimes!) sobre com cada entitat tenia relació amb les següents temàtiques.

JUSTÍCIA CLIMÀTICA/ AMBIENTAL

Van sorgir des d'entitats que treballen en la preservació dels boscos i el territori en diferents regions, i entitats treballant en habitatge i consum sostenible; com entitats que treballen en temes totalment diferents (dansa, voluntariat social, culturals), però que tenen iniciatives de re-utilització i reciclatge d'objectes i recursos. D'aquí vam estirar del fil i vam trobar una sinèrgia interessant: a partir de la feina que fa la Xarxa de Voluntariat ambiental amb el projecte “Guanyem-hi tots!”, ampliar la xarxa d'entitats que donen recursos que no utilitzen i la d'entitats que els voldrien tenir. Es pot fer xarxa d'intercanvi a l'Associa't a la Festa?

Es pot fer alguna actuació de reciclatge, re-utilització dels recursos que utilitzem a la plaça?

DRETS HUMANS

Aquí també ens vam trobar entitats que tenen el discurs dels drets humans al centre de la seva feina: treball nord/sud, cooperació, etc.; i d'altres entitats que, tot i no parlar primer de drets humans, en realitat defenen i construeixen els dret a la Salut de totes les persones, el dret a una vida digna superant les addiccions, els drets de les persones LGTBIQ+, de persones amb diversitat funcional, el dret a l'habitatge, etc.

GÈNERES I DIVERSITATS SEXUALS

D'entre les presents, hi havia entitats que treballaven des dels feminismes, altres els drets de des de les diversitats sexuals (LGTBIQ+), entitats que treballen contra les dobles discriminacions (per exemple, les patides per dones amb diversitat funcional). I entitats que potser no se sentien especialment interpel·lades però, de totes maneres, les seves usuàries eren fonamentalment dones.

INTERCULTURALITAT

En l'àmbit intercultural, algunes de les presents treballen les expressions artístiques o la comunicació com a forma de treball en la interculturalitat. D'altres comparteixen tradicions i actes culturals com a forma de fer present la diversitat a la ciutat. D'altres treballen la interculturalitat en projectes internacionals, i d'altres als seus equips de treball.

Com a sinèrgia general possible per a l'Associa't a la Festa, algunes persones van suggerir generar itineraris temàtics, on, per exemple, totes les entitats que treballen en temes de drets humans durant un matí estiguessin unides per un fil, un itinerari, o una mena de gimcana que unís cada una d'aquestes activitats. Així, una persona que arribés a una activitat de pintura de màscares a les 11 del matí, per exemple, quan acabés el taller li podrien dir, “ara podeu anar al següent taller de l'itinerari de drets humans que és a XX a XX hora”. Això permetria articular un relat comú entre les entitats que participen, i alhora deixar un missatge clar a les persones que han participat dels diferents tallers.

Per tipus d'activitats

Aquí va ser molt interessant veure que podíem ajuntar-nos entitats que fem activitats similars, i pensar punts en comú i sinergies; o bé al contrari: entitats que fem activitats diferents, i creem activitats pluridisciplinars sobre algun tema en comú.

Algunes sinèrgies possibles entorn a un mateix tipus d'activitat:

> Una cançó rap de l'Associa't participada per moltes entitats de la festa, que es converteixi en la cançó de l'any de l'Associa't.

> Ajuntar activitats similars en una mateixa carpa/dia: per exemple, el dissabte al matí, ves a la carpa dels jocs de taula d'arreu del món; a una altra carpa, tallers de pintura sobre la salut o els drets humans.

> Jocs sobre la salut: joc sobre el memory, jocs per a familiars de persones malaltes, taller per a dibuixar neurones i entendre algunes malalties.

> Actuacions artístiques conjuntes; o actuacions diverses amb un missatge unitari.

Algunes sinèrgies possibles de caire pluri-disciplinar:

> Generar espectacles de dansa/música que treballin alguna temàtica de sensibilització d'altres entitats (addiccions, salut, drets persones migrants), i col·laborar entre les entitats per a muntar-les.

> Construir un gran ninot amb materials reciclats (a partir d'una col·lecta de diverses entitats), i que (després d'un procés de diversos tallers) quan estigui llest es faci un joc, espectacle, i/o dansa amb aquest ninot sobre els temes d'interès de les entitats.

> Creació d'un mural col·lectiu + Massatges + Debats: les persones poden fer una activitat on, mentre creen un mural durant diversos dies, se'ls fan massatges, es dóna informació sobre drets laborals o d'altres tipus, etc.

> Voluntariats de tipus diferents a la plaça: totes podem ser voluntàries.

> Arquitectes, habitatge i diversitat funcional: tallers sobre com fer la ciutat i els habitatges accessibles.

Com veieu, un munt d'idees i primeres inspiracions. Sabem que unes quantes entitats ja han inscrit les seves activitats sinergiades per a la Festa d'enguany! De totes maneres per a moltes d'aquestes inspiracions cal continuar treballant. Per això convoquem aviat dues sessions més: una el 29 de maig per a les entitats que no van poder participar en aquesta sessió inspiradora (per a trobar noves connexions i inspiracions), i una segona el 5 de juny, on reunirem totes les entitats que heu decidit fer sinergia i treballarem a fons les vostres activitats en sinergia.

I mentrestant, clar, des de la part organitzativa també anem pensant com li traiem punta a tanta inspiració i tantes ganes de fer coses juntes!

Continuem i ens retrobem ben aviat!